Low Carbon City MPSepang

Memohon Ulasan Draf Laporan Akhir Bagi Kajian Pengangkutan Awam di Daerah Sepang / Kawasan Pentadbiran Majlis Perbandaran Sepang (MPSepang) oleh Institut Pengangkutan Malaysia (MITRANS)

Adalah dimaklumkan bahawa Majlis Perbandaran Sepang (MPSepang) telah melantik Institut Pengangkutan Malaysia (MITRANS) bagi menyediakan Kajian Pengangkutan Awam Di Daerah Sepang / Kawasan Pentadbiran, Majlis Perbandaran Sepang.  

Untuk makluman jua, pihak MITRANS telah mengemukakan Draf Laporan Akhir kepada pihak MPSepang dalam bentuk ‘Softcopy’ (format PDF) pada 8 Ogos 2020. Draf Laporan Akhir beserta Ringkasan Eksekutif tersebut boleh di muat turun di laman web smart.mpsepang.gov.my. Sila Klik Imej Laporan di Bawah untuk Muat Turun (Download)

Justeru itu, jasa baik pihak tuan/puan adalah di pohon untuk mengemukakan ulasan ‘Draf Laporan Akhir’ kepada Pihak Urusetia secara Online samada melalui Form LEAVE A REPLY di Bawah atau emel berikut : transport.mpsepang@gmail.com dalam tempoh 1 minggu atau selewat-lewatnya pada  24 Ogos 2020 (Isnin).

Kerjasama tuan/puan didahului Dengan ucapan terima kasih.

Draf Laporan Akhir
Final Report (Draft)

Ringkasan Kajian
(Executive Summary)

2 thoughts on “Memohon Ulasan Draf Laporan Akhir Bagi Kajian Pengangkutan Awam di Daerah Sepang / Kawasan Pentadbiran Majlis Perbandaran Sepang (MPSepang) oleh Institut Pengangkutan Malaysia (MITRANS)

  1. 1. bersetuju dengan penemuan dan dapatan laporan
    2. strategi dan pelan tindakan tidak menunjukkan tempoh dan tindakan yang perlu diambil dan terlalu umum
    3. pelan tindakan yang dikemukan perlu mengemukakan jadual perancangan bagi setiap pelan tindakan yang disyorkan bagi memastikan kajian ini betul2 akan meningkatkan mutu perkhidmatan awam
    4. satu “time frame” perlu dimasukkan dalam kajian

  2. Pihak kami bersetuju dengan keputusan hasil kajian yang dibuat berdasarkan penilaian kepada perkhidmatan bus smart selangor MPSP.
    Berikut komen utk laluan yang kaitan Perkhidmatan Smart Selangor berdasarkan laporan yang dibuat:

    1. Komen data analisa (O-D)
    -Jumlah hari sample kajian temubual besama Pemandu (perlu dinyatakan).
    – Jumlah hari keseluruhan sample untuk respondence.
    -Jumlah sampel hari untuk kajian data pelanggan setiap stop.

    2 . Komen Analisa SPG1 & SPG2 kajian lebih tertumpu pada respondense untuk kepuasan pelanggan .
    Keperluan juga kepada kajian dari aspek teknikal :
    1) kesan kajian kecekapan masa untuk perjalanan
    a) kajian masa turun – naik penumpang
    b) masa segmen jalan waktu puncak dan luar puncak
    c) halangan masa perjalanan dilaluan bas 2 lorong
    d) kajian cadangan jadual waktu masa puncak dan waktu persekolahan.
    3. Cadangan penambaikan frequncy bus untuk laluan Smart Selangor SPG 02 , Frequancy menunggu yang sedia ada agak lama iaitu 120 minit dengan 2 bus shj
    beroperasi ini menyebabkan keputusan kajian kepuasan pelanggan bagi laluan ini sekitar 80% sahaja. Keadaan ini lebih kritikal terutama di waktu puncak (Taman Seroja
    & Kaw Kota Warisan). Dengan pertambahan bus di laluan ini kepada 4 bus beroperasi (frequqncy 30 minit) menjadikan perkhidmatan yang cekap & menghasilkan
    keputusan yang baik kpd pelanggan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *